Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.9.2021

Autonomiseen merenkulkuun yhteisiä tutkimusmahdollisuuksia

Saksalaisen innovaatiojätin Fraunhofer CML:n johtaja Carlos Jahn vieraili tapaamassa Turun AMK:n tutkimusryhmiä. Fraunhofer CML on yksi Euroopan johtavista merenkulun tutkimuskeskuksista, jonka tutkimusyksikön avaamista Turkuun juhlistettiin viime viikolla.

– Esittelimme hänelle tutkimusryhmämme sekä  FIT Turku  (Futuristic Interactive Techologies) osaamiskeskuksen toimintaa – erityisesti, miten merenkulussa voidaan soveltaa osaamistamme. Tätä oli varsin helppo esitellä, koska meillä neljä laajaa hanketta meneillään autonomiseen merenkulkuun liittyen, kertoo Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat -tutkimusryhmän vetäjä, yliopettaja Mika Luimula.  

Luimulan viittaamat hankkeet ovat 

Langattomat teknologiat, kyberturvallisuus ja neuroverkkoratkaisut kiinnostivat 

Turun ammattikorkeakoululle on muodostunut autonomiseen merenkulkuun liittyen kansainvälisestikin merkittävää osaamista. Edellä mainituista neljästä hankkeesta kolmessa on mukana myös  Wireless Communications and Cybersecurity -tutkimusryhmä, jota vetää johtava yliopettaja Jarkko Paavola.  

Carlos Jahnin vieraillessa Paavolan johtaman  5G Test Network Turun  tiloissa keskustelua käytiin yhteistyöstä liittyen langattomien teknologioiden, kuten 5G, hyödyntämisestä autonomisessa ja etäoperoidussa meriliikenteessä.  

– Suunnittelimme myös yhteisen kyberuhkatiedon jakoon tarkoitetun avoimen lähdekoodin ohjelmistoalustan hyödyntämistä jo operatiivisessa liikenteessä olevien laivojen kyberturvallisuustason nostamiseen, Jarkko Paavola kertoo.  

Kokonaisuuteen yhdistyy myös yhteistyö paikallisen vahvan teollisuuden kanssa. 

– Vaikutti siltä, että Jahn oli erittäin kiinnostunut jakamaan kokemuksiaan vierailustaan tutkijoilleen ja hakemaan yhteistyölle uusia mahdollisuuksia nyt, kun Fraunhofer avannut tutkimusyksikön Turkuun, Mika Luimula kertoo.  

Carlos Jahn pääsi itse testaamaan FIT Turku -keskuksen komentosiltasovellusta.  

– Jahn oli kiinnostunut sovelluksen toiminnallisuuksista ja realistisuudesta, osittain osaamisemme ja osittain käyttämiemme teknologioiden vuoksi. Näihin kuuluu muun muassa suomalaisen Varjon VR-lasit. Häntä kiinnosti kovasti myös kehittämämme taustajärjestelmä neuroverkko- ja silmänliikeseurantaratkaisuineen, Luimula mainitsee.  

Oikea hinaaja etäohjaustestissä 

Fraunhoferilla  on alkamassa etäohjattavan hinaajan etäkäyttöliittymän testit pienen radio-ohjattavan aluksen sijaan oikealla hinaajalla. Etäkäyttöliittymät ja autonomiset ratkaisut siis ovat yhteinen mielenkiintoinen tutkimusalue, johon on nyt hyvä keskittyä yhdessä, kun Fraunhofer on rantautunut Turkuun. 

Tutkimusyksikkö Fraunhofer Innovation Platform for Smart Shipping - FIP-S2@Novia kehittää älykkäitä ratkaisuja merialalle yhteistyössä Turun teknologiakampuksen  korkeakoulujen ja alan yritysten kanssa. Fraunhofer-säätiön rantautuminen Suomeen on Turun Teknologiakampuksen eli Turun kaupungin sekä korkeakoulujen yhteinen voimanponnistus, jota on valmisteltu pari vuotta.  

Lue lisää tutkimusyksiköstä kesäkuun uutisestamme:  Saksalainen innovaatiojätti Fraunhofer rantautuu Turkuun

Tutustu mainittuihin tutkimusryhmiin:

Kuva: Mika Luimula.
Kuvassa Fraunhofer CML:n johtaja Carlos Jahn testaa FIT Turku -osaamiskeskuksen komentosiltasovellusta. Vasemmalla vararehtori Juhani Soini.