Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.8.2021

AMK-opiskelu tehtiin lukiolaisille tutuksi: ”Uudet ovet jatko-opiskeluun aukesivat”

Harva nuori tietää lukioikäisenä täsmälleen, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä tai mihin hakeutua opiskelemaan. Miten lukiolaiset voisivat saada jo etukäteen enemmän tietoa jatko-opiskelumahdollisuuksista ja eri alojen sisällöistä?

Teksti: Veera Laaksonen

Lukion työelämäkumppanit -hankkeen tavoitteena oli kehittää ennen kaikkea lukio-opiskelijoiden, mutta myös opetus- ja ohjaushenkilöstön työelämäkumppanuusverkostoja. Käytännössä tämä tarkoittaa lukioiden, yritysten ja korkeakoulujen syvempää yhteistyötä ja lukio-opiskelijoiden tiedon lisäämistä korkeakouluopintoihin liittyen. 

Yhteistyön kautta AMK tutuksi 

Konkreettisesti hankkeessa on tutustutettu lukio-opiskelijoita työelämälähtöisempiin opintojaksoihin ja oppimisympäristöihin. Opiskelijat ovat päässeet tekemisiin korkeakouluopiskelijoiden ja yritysten kanssa yhteisten projektien kautta. 

– Hankkeen aikana Turun AMK teki laajasti yhteistyötä alueen lukioiden kanssa. Lukiolaiset pääsivät tutustumaan ammattikorkeakoulussa opiskeluun projektipajojen, TET-päivien ja videoiden kautta, kertoo lehtori ja tutkimusryhmän vetäjä Sari Asteljoki

energiatehokkuus.jpg
Turun AMK:n opiskelijat olivat hankkeessa mukana esittelemässä koulutuksiaan.

Projektipajatoiminnassa lukiolaiset pääsivät tutustumaan ryhmissä AMK:n opiskelijoiden kanssa projekteihin paikan päälle. Opiskelijoille järjestettiin myös mahdollisuuksia tulla tutustumaan eri alojen laboratoriotyöskentelyyn.  

Projektipajoja järjestettiin syksyllä 2019 ja 2020 yhteensä kuusi. Aiheet vaihtelivat, jotta lukiolaisille pystyttiin tarjoamaan mahdollisimman laaja käsitys eri alojen opiskelusta. Jokaisessa työpajassa oli mukana myös yrityksiä. 

– Lukiolaiset olivat mukana varsinaisessa toteutuksessa järjestämällä rastipisteitä päiväkotilaisille ja alakoulun oppilaille, tai osallistumalla kiertotalous-opintomatkaan tai työelämätaitojen klinikoille, Asteljoki kertoo. 

Vastuun projektipajoista kantoivat AMK:n opiskelijat. He vastasivat suunnittelusta, toteutuksesta, johtamisesta sekä yrityskumppaneiden hankkimisesta. 

Videot opetuksen avuksi 

Korona otti hankkeen toteutuksessa oman roolinsa. Kaikkia tapahtumia ei voitu järjestää paikan päällä, mikä ajoi hankkeen parissa työskentelevää henkilökuntaa ja opiskelijoita keksimään vaihtoehtoisia toteutusmenetelmiä. 

Projektipajoja varten AMK-opiskelijat tekivät videoita opiskelusta ja niitä lähetettiin lukioihin esittelymateriaaliksi. Videoilla kerrottiin ja näytettiin muun muassa miten AMK-opiskelun käytännönläheinen oppiminen eroaa luentomaisesta lukio-opetuksesta. 

Videoissa haastateltiin tieto- ja viestintätekniikan, liiketalouden, tuotantotalouden sekä bio- ja kemiantekniikan opiskelijoita. 

Suuren suosion saivat myös järjestetyt TET-päivät, joihin lukiot saivat ilmoittaa itsensä. Päiviä vetivät Turun AMK:n Live-hankkeessa koulutetut AMK-opiskelijat – niin sanotut teknologia-agentit. 

– Opiskelijamme esittelivät Turun AMK:ta ja opiskelua meillä. Lukiolaiset tutustuivat pelilabraamme, TheFIRMAan, koneteknologiakeskukseen sekä kone-, rakennus- ja kemiantekniikkaan. He pääsivät myös osallistumaan laboratoriotyöskentelyyn. 

Uudet ovet aukesivat lukiolaisille 

Hankkeessa nähty vaiva kantoi hedelmää – lukiolaiset kertoivat, että heidän käsityksensä ammattikorkeakouluopiskelusta muuttui positiivisemmaksi. Osa lukiolaisista ei palautteen mukaan ennen projektipajoja ja yritysyhteistyötä nähneet AMK:ta vaihtoehtona, mutta jälkeenpäin he kokivat uusien ovien avautuneen jatko-opiskelua ajatellen. 

– Yksi tavoitteemme oli tehdä AMK:n opiskelua näkyvämmäksi ja luoda positiivisia mielikuvia meillä opiskelusta, jotta saisimme tulvaisuudessa vielä enemmän motivoituneita hakijoita. Palautteen perusteella onnistuimme tavoitteessamme hyvin, Asteljoki iloitsee.  

Hankkeessa pyrittiin myös edistämään lukioiden sidoksia yritysmaailmaan. Tässä pääkohderyhmänä olivat lukioiden opettajat ja opot. 

– Varmasti niin lukiolaisille kuin heidän opettajilleenkin tuli uutena asiana se, millaista on tehdä laajaa yritysyhteistyötä. Annoimme heille työkaluja siihen, miten yrityksiä voisi lähestyä. Lukioissa yritysyhteistyö toki lähtee opettajavetoisesti, kun korkeakoulussa opiskelijat itse lähtökohtaisesti ovat yrityksiin yhteydessä. Suhteita onkin jo luotu, Asteljoki selventää. 

Yhteistyötä viedään pidemmälle 

Vaikka hanke päättyi kesällä 2021, jatketaan yhteistyötä lukioiden kanssa edelleen. Asteljoen mukaan seuraavana tähtäimessä ovat laajemmat korkeakouluvierailut. Vierailujen myötä lukiolaiset pääsisivät tutustumaan erilaisiin opintojaksoihin ja näkemään, millaisia arkiset opinnot ovat kokonaisuudessaan. 

– Hankkeen aikana huomasimme, että aikataulutus ja kommunikaatio ovat avainasemassa, kun suunnitellaan pidempiaikaisia vierailuita. Aloitettua yhteistyötä on hienoa lähteä kehittämään ennestään, kun hankkeen myötä on saatu positiivisia tuloksia, Asteljoki summaa. 

Hanketta koordinoi Turun kaupunki, ja Turun AMK:n lisäksi hankkeessa olivat mukana Turun yliopisto sekä Vaasan ja Porin kaupungit. 

Tutustu hankkeessa toteutettuihin projekteihin: