Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.2.2021

Taideakatemian Köysiteatterin ja Naruteatterin näyttämöt vallataan helmi-maaliskuussa

Turun AMK:n taideakatemian teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijat ovat valmistelleet katsojille kiehtovia näytöksiä Seitsemän kulmaa-festivaaleilla. Festivaalit alkoivat torstaina 4. helmikuuta. Osa esityksistä striimataan livenä.

Kuva: Olivia Pohjanoksa

Full Course Mealin ohjaaja Rita Löytty keksi esityksensä aiheen matkalla lounaalle:

– Pyörittelin eri vaihtoehtoja päässäni, ja nälkä vei ajatukset ruokaan. Kahdentoista ruokalajin rakenne sytytti, sillä se on melko kompakti kokonaisuus, joka jättää silti ohjaajalle vapauden tulkita ja tehdä taiteellisia valintoja.

Hän mainitsee myös ruuan hauskuuden.

– Esiintyjät saavat sotkea eikä minun tarvitse tuoda erikseen itselleni naposteltavia!

Löytylle on kuitenkin alusta alkaen ollut selvää, montako kohtausta esityksessä on ja missä järjestyksessä asiat tapahtuvat.

– On vain pitänyt löytää vastaus siihen, miten ruokalajit tuodaan näkyväksi teatterin kontekstissa, hän summaa.

Löytyn mielestä tärkein oppi on ollut kuitenkin se, ettei yritä ratkaista kaikkea yksin.

– Parasta tekemisessä ovat ihmiset ympärillä, sekä oma työryhmä että sen ulkopuoliset kollegat. Heidän tukensa vie pahimpienkin solmujen läpi.

Striimatut unelmat

Saara Isolan ohjaama Princess [unknown] toteutettiin työryhmälähtöisin menetelmin ohjaajajohtoisesti. Esitys striimattiin Taideakatemia Live – YouTube-kanavalle viime lauantaina. Materiaalinen ja kuvallinen kerronta olivat isossa roolissa esityksessä.

Idea esitykseen syntyi, kun Isola huomasi tietävänsä paljon kohujulkkiksista.

– Minua alkoi kiinnostaa, miten juorulehtien estetiikkaa ja maailmankuvaa voisi käyttää taiteen tekemiseen. Haluan nostaa teoksellani esille kohujulkkisten inhimillisen puolen. Sen, että hekin ovat vain ihmisiä, hän toteaa.

Isolan teoksessa käsiteltiin kohujulkisuutta ilmiönä sekä julkisuuden takana piileksivää inhimillisyyttä, mutta siinä oli mukana myös unelmia.

– Vaikka teoksella on tällainen syvempi kaiku, haluan yleisön nauttivan myös teoksen kepeästä, joskin räävittömästä maailmankuvasta ja estetiikasta.