Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 6.3.2020

ICT Showroom valtasi ICT-Cityn ala-aulan

Showroomissa Turun ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston ja Åbo Akademin opiskelijat esittelivät ICT-alan osaamistaan ja kilpailivat parhaan projektin palkinnosta. ICT Showroomin 2020 voitti projekti Firescape Turun ammattikorkeakoulusta.

Voittajaprojektin tarkoituksena oli opettaa lapsia ja nuoria paloturvamerkkien merkityksistä kiinnostavalla tavalla. Mobiilipelissä pelaajaa motivoidaan keräämään mahdollisimman paljon erilaisia paloturvallisuusmerkkejä, ja oppimaan samalla merkkien olemassaolosta, sijainnista ja merkityksestä.

– Pelissä on lisätyn todellisuuden elementtejä ja hyödynnetty koneoppimista erilaisten merkkien tunnistamiseksi, kertoo Information and Communications Technology -koulutusohjelmassa opiskeleva Timo Haavisto Firescape-tiimistä.

Haaviston lisäksi voittajajoukkueeseen kuuluivat Oskar Blomberg, Miguel Fernándes, Samuel Hovi, Joonas Muukkonen, Antti Muunoja and Duy Vu.

ICTshowroom3.jpg
Voittajaryhmä sai palkinnoksi sähköpotkulaudat.

Esillä oli projekteja laidasta laitaan, pelinkehityksestä asiakastoimeksiantona valmistettuihin, arkea helpottaviin palveluihin. Myös eri kategorioiden, kuten esimerkiksi mobiilipelien, joukosta löytyi usealla eri tavalla koukuttavia puhelinpelejä.

Turun ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan 3. vuoden opiskelijoista koostuva ryhmä 3rd Law of Potion oli luonut kahdeksassa viikossa pelin, jossa pelaajan pitää mahdollisimman nopeasti swaippaamalla lisätä oikeita ainesosia pataan taikajuomareseptin mukaisesti. 

– Suunnittelu aloitettiin miettimällä pelin estetiikkaa. Tiukan aikataulun takia päädyimme tekemään mobiilipelin, kertoivat ryhmää tapahtumassa edustaneet Melissa Laakso ja Sally Makkonen.

ictshowroom4.jpg
Mobiilipeli 3rd Law of Potion.

Peliprojektien lisäksi tapahtumassa esille pääsivät monet laadukkaasti toteutetut asiakastoimeksiannot. Yleisöäänestyksen voittanut Anders Parkinghub -ryhmä oli luonut sovelluksen, jossa käyttäjä näkee helposti ja nopeasti vallitsevan parkkipaikkatilanteen. Helsingin kaupungin tilaama sovellus hyödyntää avointa dataa, jota se saa esimerkiksi parkkisovelluksista ja parkkimittareista. 

– Samaa dataa käyttävät myös pysäköinninvalvojat, kertoivat projektia esitelleet tietojenkäsittelyn tradenomeiksi kolmatta vuotta opiskelevat Jani Laamanen ja Joonas Heinonen.

Joonas Heinonen ja Jani Laamanen.
Joonas Heinonen ja Jani Laamanen.

Tilaisuudessa palkittiin lisäksi:
Best Use of Technology: Team WTFS (Turun yliopisto) projektillan Surgery waiting time prediction and analysis
Best Market Potential: Team IISY (Åbo Akademi) projektillaan Maintenance system
Best Global Impact: Team TechTrout (Turun yliopisto) projektillaan Fish farm monitoring with satellite data
Best Pitch: Team CNDO (Turun ammattikorkeakoulu) projektillaan Crescendo: Computational Design Based Sound Synthesis
Best Small Team Effort: Team LUT (Åbo Akademi) projektillaan Lixie Universal Tuner

Tapahtumaa sponsoroi 2M-IT, AgentIT Finland, ATR Soft, Cadmatic, Hibox, Innofactor, Meyer Turku, Nextfour, Sofokus, Teleste, Vincit ja Visma.