Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 26.11.2019

Myynnin superviikko kokosi myynnin kansainvälisiä asiantuntijoita

Vaikka digitalisaatio on tullut myös B2B-myyntiin, on asiakaskohtaaminen kasvotusten silti vielä tärkeää. Myyntitaidoissa kilpailtiin sekä myynnin uusia tuulia pohdittiin Turku Sales Week -tapahtumassa marraskuussa.

Teksti: Martti Komulainen
Kuvat: Martti Komuainen ja Heta Laiho

- Tarvitaanko enää Sales Force´a, myynti-ihmisiä, kyseli professori Stefan Wengler Saksan Hof-ammattikorkeakoulusta Turku Sales Week -tapahtumassa. 
 
Asiakaskohtaamisessa kasvokkain voidaan välittää kehonkielisiä viestejä sekä rakentaa luottamusta ja arvostusta, kun taas virtuaalikaupankäynti voi olla joskus keskittyneempää - ja ilmastokuorman kannalta edullisempaa. Näin tiivisti Dr. Ludger Schneider-Stoermann Saksan Aschaffenburgin ammattikorkeakoulusta .

Tutkimusten mukaan 7 kymmenestä ostopäätöksestä on tehty jo ennen myyjän kohtaamista. Sales Force´n, myyntiammattilaisten, vaikutus on pienentynyt, tai oikeammin - muuttunut. Myyjän rooli on muuttunut enemmän asiakastarpeiden kartoittamisen ja kokonaispalvelujen tarjoamisen suuntaan. 

Yksittäisten tuotteiden sijaan tulevaisuudessa asiakas voi ostaa vaikkapa vakiolämpötilan, jonka palveluyritys tarjoaa ja huolehtii siihen tarvittavat palvelut ja huollot, visioi professori Wengler.

SalesWeek2019_3.jpg

 

Myyntikilpailun kärkisijat ulkomaisille opiskelijoille

Turku Sales Week´illä keskusteltiin myynnin uusista tuulista. Samalla kilpailtiin myös perinteisemmissä myyntitaidoissa. 13:tta kertaa järjestetyssä Turku Sales Competition´issa korkeakouluopiskelijat Saksasta, Itävallasta, Suomesta, Ranskasta, Espanjasta ja Liettuasta kilpailivat myyntitaidoissa. 
 
Myyntikilpailu on myynnin oppimismenetelmä, jossa jokaisella kilpailijalla on 20 minuuttia aikaa myyntikeskusteluun ostajan kanssa, tuomarien edessä. Simuloidussa myyntitilanteessa arvioidaan kilpailija vuorovaikutus- ja myyntitaitoja. Myytävänä tuotteena oli tällä kertaa Viestintäliigan sosiaalisen median markkinointikampanja.

- Myyntikilpailut ovat erinomainen oppimismenetelmä, jossa opiskelijat pääsevät kokemaan lähes todellisen myyntitilanteen roolipelin avulla, toteaa myynnin yliopettaja ja Turku Sales Competitionin kilpailujohtaja Timo Holopainen.
 
Syksyn 2019 Turku Sales Competitionin voittajaksi selvisi Tobias Gundermann Aschaffenburgin ammattikorkeakoulusta. Toiseksi sijoittui Boris Zandstra, kolmanneksi Anja Senkmüller ja neljänneksi Pinar Sahbaz. Kaikki muut finalistit ovat Turun ammattikorkeakoulun vaihto-opiskelijoita.

TSC2019_1.jpg

Turku Sales Competition 2019 finalistit kilpailun johtaja Timo Holopaisen seurassa

Myyntikilpailu Aasiaan

Myyntikilpailuun oli tutustumassa myös yli 20 myynnin opettajaa seitsemästä korkeakoulusta Indonesiasta ja Thaimaasta. Kaakkois-Aasialaisten korkeakoulujen myynnin koulutusta kehitetään eurooppalaisin voimin SEASAC-hankkeessa EU:n koulutuksen kehittämisen Erasmus+-ohjelman tuella. Hankkeessa uudistetaan myynnin opetussuunnitelmat vastaamaan yrityselämän osaamistarpeita. Ensimmäinen South‐East Asian Sales Competition järjestetään helmikuussa 2020 Thaimaan Mahasarakhamissa. 

- Olemme aiemmin menestyksekkäästi lanseeranneet koko Eurooppaa koskevan European Sales Competition -formaatin ja nyt hyödynnämme sitä pohjaa Kaakkois-Aasiassa. Pystymme näin tuottamaan lisäarvoa myös Kaakkois-Aasian markkinoista kiinnostuneille suomalaisille yrityksille, tiivistää SEASAC-hankkeen johtaja Harri Lappalainen Turun ammattikorkeakoulusta.
 
Turun AMK:n koordinoimaa South‐East Asian Sales Competition/SEASAC -hanketta toteuttavat tiiviissä yhteistyössä Haaga-Helia AMK Suomesta, muita eurooppalaisia ja aasialaisia korkeakouluja sekä Kaakkois-Aasian opetusministeriöiden oppimiskeskus SEAMOLEC (South-East Asian Ministers of Education Open Learning Centre). 

SalesWeek2019_5.jpg