![](/media/filer_public_thumbnails/filer_public/2014/03/11/mestarimyyja.jpg__678x310_q80_crop-smart_subsampling-2.jpg)
Turun AMK ja Kesko kouluttavat Mestarimyyjiä
Asiakaspalvelu ja asiakkaiden odotusten ylittäminen ovat keskeinen osa myyjän ammattitaitoa. K-ryhmän Mestarimyyjäkoulutus tarjoaa oppilaitoksille ajankohtaista tietoa kaupan alasta.
Mestarimyyjäkoulutus on kokonaan verkko-opetuksena toteutettava kokonaisuus, jota suorittivat nyt ensisijaisesti opiskelijat, jotka saavat tutkintotodistuksensa kevään 2014 kuluessa. Koulutus toteutettiin Keskon, K-Instituutin ja Turun AMK:n yhteistyönä.
Kuva: Mestarimyyjäkoulutuksen päätöstilaisuudesta Turussa. Kuvassa Keskon Lounais-Suomen alueen tiedottaja Teija Hakula ja opiskelija Janne Yli-Laurila.
Yhteistyöllä syntyy mestarimyyjiä
Mestarimyyjäkoulutuksen ohjauksesta Turun ammattikorkeakoulussa vastasivat projektipäällikkö Sinikka Leino ja lehtori Maija Nolvi.
– Mestarimyyjäkoulutus on opiskelijoille maksuton ja perustuu Keskon kanssa jo noin kymmenen vuoden ajan toteutettuun yhteistyöhön, kertoo projektipäällikkö Sinikka Leino Turun AMK:sta.
– Osa mestarimyyjätutkinnon suorittaneista on töissä K-ryhmässä ja yhdellä nyt keväällä koulutuksessa olleella on tavoitteena aloittaa K-kauppiasura valmistuttuaan, kertoo Leino edelleen.
Maaliskuun 6. päivänä palkittiin Turun AMK:n parhaat Mestarimyyjäkoulutukseen osallistuneet opiskelijat, joita olivat: Tuomas Rautala, Janne Yli-Laurila, Jaakko Hooli, Elisa Kesäläinen, Saara Nenonen ja Eva Dahlin. Yhteensä Mestarimyyjäkoulutuksen suoritti hyväksytysti kaikkiaan 16 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijaa, joista stipendein palkittiin kaikki kiitettävän arvosanan saaneet.
AMK-opiskelijoilla on oma Mestarimyyjä-koulutuskokonaisuutensa, joka rakentuu yhteensä 15 verkkokoulutuksesta ja tentistä. Verkkokoulutukset käsittelevät kaupan alan ja myyjän työn perusasioita. Tentti edellyttää itsenäistä tiedonhalua myös verkkokoulutuksen ulkopuolelta eli K-ryhmän muista lähteistä. Tuoteosaaminen on AMK-opiskelijoille kokonaisuudessaan tarjolla.
Nyt päättyneessä koulutuksessa kaikille yhteisiä teemoja olivat:
• Keskon käyntikortti
• Vastuullisia valintoja
• Sähköiset palvelut
• Ylläty yrittämällä
• Kassa – varma asiakaskontakti
• Kuluttajansuoja
Yhteisten teemojen lisäksi kukin opiskelija valitsi yhdeksän itseään kiinnostavaa verkkokoulutusta Keskon laajasta tarjonnasta, johon sisältyi tietoa esimerkiksi ympäristötyöstä, työturvallisuudesta ja uhkaavista asiakastilanteista sekä työyhteisötaidoista.