Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.2.2017

Opetushenkilöstölle keinoja haastaviin ja uhkaaviin tilanteisiin

Opetus- ja kasvatusalalla kohdataan vaikeita ja uhkaaviakin tilanteita yhä useammin. Henkilöstöllä ei kuitenkaan välttämättä ole näiden tilanteiden ratkaisemiseen tarvittavia keinoja ja osaamista. Turun ammattikorkeakoulussa käynnistynyt täydennyskoulutus tarjoaa opetushenkilöstölle välineitä turvallisuuden ja työhyvinvoinnin kehittämiseen.

Työhyvinvointi ja turvallisuus ovat olleet lähiaikoina voimakkaasti esillä julkisessa keskustelussa erityisesti opetusalalla. Liian moni joutuu kohtaamaan työssään kiusaamista ja muuta epäasiallista kohtelua, jopa väkivaltaa. Esimerkiksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n vuoden 2015 työolobarometrin mukaan opetusalan hyvinvointi ja turvallisuus ovat heikentyneet edellisestä mittauksesta.

Kasvava tarve koulutukselle

– Aggressio- ja väkivaltatilanteet ovat nousseet entistä enemmän esille opetusalalla viimeisen viiden vuoden aikana. 2000-luvun alussa turvallisuuskoulutuksia tarjottiin lähinnä mielenterveyspuolelle, mutta vähitellen tarve on laajentunut myös esimerkiksi peruskouluihin ja varhaiskasvatukseen, kertoo vastuukouluttaja lehtori Reijo Aunio Turun ammattikorkeakoulusta.

Auniolla on pitkä työkokemus haasteellisesta työstä psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa, jossa uhkaavien tilanteiden hallintaosaaminen on tullut tutuksi.  Hän on toiminut hallitun fyysisen rajoittamisen (HFR) -vastuukouluttajana ja HFR-koulutuksen kehittäjänä Turun ammattikorkeakoulussa vuodesta 2001.

Eväitä käytännön työhön

Ratkaisukeskeinen toimintatapa turvallisuusosaamisen edistäjänä kouluyhteisössä -koulutus käynnistyi Turun ammattikorkeakoulussa 8.2.2017. Koulutuksella halutaan vastata opetushenkilöstön osaamisen kehittämistarpeisiin, jotka liittyvät mm. psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti turvallisen koulupäivän turvaamiseen, työrauhan vahvistamiseen, ryhmänhallintataitoihin sekä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen.

Tavoitteena on tukea opetushenkilöstön hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista vahvistamalla ymmärrystä erilaisesta käyttäytymisestä ja oman toiminnan merkityksestä. Lisäksi tavoitteena on antaa valmiuksia ja konkreettisia keinoja toimia niin haastavissa vuorovaikutustilanteissa kuin uhka- ja väkivaltatilanteissa. Kyseessä on Opetushallituksen rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus.

– Koulutuksessa vuorottelevat teoreettiset alustukset ja käytännön harjoitukset. Keskustelujen avulla osallistujat saavat toisiltaan vertaistukea ja pääsevät verkostoitumaan, kuvailee toinen vastuukouluttaja lehtori Outi Konsell.

Koulutukseen osallistuvien opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten joukko työskentelee hyvin erilaisissa organisaatioissa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella: varhaiskasvatuksesta aina ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että alan pohjakoulutus ei nykyisellään vastaa riittävästi tämän päivän turvallisuushaasteisiin. Tarvitaan uudenlaista osaamista ja lisäkoulutus on tervetullutta.

Turvallisuus on osa työhyvinvointia

Turvallinen ympäristö ja työrauha ovat myös osa työhyvinvointia. Osa osallistujista koki, että organisaatioissa on kyllä herätty turvallisuusasioihin, mutta konkreettiset mallit ja toimintatavat puuttuvat. Ennaltaehkäisy ja tilanteiden ennakointi koettiin myös tärkeäksi.

­– Työntekijän omasta jaksamisesta huolehtiminen on tärkeää. Jos työntekijä ei itse voi hyvin, on toimiminen haastavissa vuorovaikutustilanteissa vaikeaa, Konsell huomauttaa.

Koulutuksen tavoitteena on tarjota konkreettisia välineitä ja valmiuksia, jotka myös jalkautetaan osallistujien työyhteisöihin. Osana koulutusta osallistujat tulevat laatimaan toimintasuunnitelman keinojen käytäntöön viemisestä yhteistyössä työyksikön mentorin kanssa. Suunnitelmat esitellään avoimessa päätösseminaarissa, joka järjestetään Turun ammattikorkeakoulun Ruiskadun toimipisteessä 15.9.2017.