Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.2.2017

Korkeakoulut yhteistyössä lasten kaltoinkohtelua vastaan

Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopiston Porin yksikkö aloittivat tammikuussa 2016 korkeakouluasteen sosiaalialan yhteisen koulutusjakson suunnittelun. Koulutuksen aloitusseminaari ”Lapsen kaltoinkohtelu” pidettiin Porin yliopistokeskuksessa torstaina 26.1.2017.

Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kohtaavat työssään monimuotoista lasten kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä. Joskus lapsen tilanne ja perheiden ongelmat ovat niin vaikeita ja voimakkaita tunteita herättäviä, että ammattilaistenkin on vaikea tarttua tilanteeseen. Pahimmassa tapauksessa lapsi ja hänen perheensä saattavat jäädä täysin vaille apua.

Korkeakouluasteen yhteinen opintojakso sosiaalialalle

Tähän halutaan muutos.  Lapsen kaltoinkohtelu – tunnista, kohtaa ja toimi -opintojakson aikana sosiaalityön- ja sosionomiopiskelijat (AMK, YAMK) pohtivat kaltoinkohtelun muotoja päiväkodissa, koulussa, perhetyössä ja sijaishuollon laitostyössä ja kehittävät matalan kynnyksen puuttumisen ja erityistason lastensuojelun yhteistyön käytäntöjä. Näin vahvistetaan sosiaalialan sisäistä monialaista osaamista.

– Moniammatillinen opetus jo peruskoulutuksessa edistää monialaista työotetta kentällä. Tutkimuksen mukaan luottamuspula vähenee ja kommunikaatio paranee ammattiryhmien kesken. Päästään myös käsiksi ongelmiin, johon yhden ammattiryhmän kompetenssi ei riitä. Lisäksi ammattikentän pirstoutuminen voidaan myös ehkäistä työn koordinaation lisääntyessä, toteavat sosiaalityön professori Leo Nyqvist Turun yliopistosta ja Eeva Timonen-Kallio Turun ammattikorkeakoulusta

– Vaikka huoli herää, ei oikein osata toimia hankalassa tilanteessa. Olemme työryhmässä koonneet sosiaalialan moniammatillista osaamista vaativia erilaisia case-tapauksia opiskelijoiden työskentelyyn, kertoo yliopisto-opettaja Erna Törmälehto Tampereen yliopistosta.

Työryhmä on tavannut useita kertoja vuoden aikana Porissa ja Turussa. Omissa organisaatioissa on informoitu sosiaalialan yhteisen koulutuksen tarpeesta ja juurrutettu koulutuskokonaisuutta tulevaan koulutustarjontaan.

– Yhteistyö sosiaalialan koulutusten ja korkeakoulujen välisenä yhteistyönä on ollut myös pedagogisesti mielenkiintoista. Kiinnostavaa nähdä millaisia yhteistyön malleja yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijat tuottavat, huomauttaa sosiaalialan koulutuksen tiimivastaava Satu Vaininen Satakunnan ammattikorkeakoulusta 

– Kaltoinkohtelun koulutusta voidaan tarjota jatkossa laajemmin monialaisena oppilashuollon, terveydenhuollon ja sosiaalipediatrian asiantuntijoille, toteaa Eeva Timonen-Kallio.

Lapsen kaltoinkohtelu – tunnista, kohtaa ja toimi -koulutuksen opettajatiimiin kuuluvat Assi Ailoranta, Anssi Lähde, Leo Nyqvist, Eeva Timonen-Kallio, Erna Törmälehto ja Satu Vaininen. 

Sosiaalialan moniammatillisen koulutuspilotin kokemuksista ja yhteistyömalleista sosiaalialan ammattiryhmien välillä voit lukea lisää myöhemmin esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun Hyve-verkkolehdestä .