Turun ammattikorkeakoulun alumni, fysioterapeutti (YAMK) Johanna Lindegren halusi löytää oman intohimonsa työelämässä sekä kehittää terveysalaa vaikuttavammaksi ja kestävämmäksi. Master School -opinnot valmistivat häntä jatkuvaan oppimiseen, kasvattivat tiedonhalua ja lisäsivät oppimismyönteistä asennetta.
Turun AMK:n alumni, fysioterapeutti (YAMK) Johanna Lindegren haluaa kehittää terveysalaa vaikuttavammaksi ja kestävämmäksi.
Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki
Johanna Lindegren aloitti Master Schoolissa terveyden edistämisen opinto-ohjelmassa vuonna 2019. Hän oli aiemmin valmistunut fysioterapeutiksi Pirkanmaan ammattikorkeakoulusta ja lisäksi päivittänyt osaamistaan muun muassa psykofyysisen fysioterapian sekä erityispedagogiikan saralla.
– Jatkoin opintoja uteliaisuudesta ja kiinnostuksesta. Näen monia mahdollisuuksia hoitoprosessien tehostamiseen ja asiakkaiden elämänlaadun parantamiseen. Opiskelu on harvoin tuntunut puurtamiselta, sillä aiheet ovat mielenkiintoisia, Lindegren iloitsee.
Opinnäytetyönsä (theseus.fi) Lindegren laati Turun ammattikorkeakoulun Ankkuri-projektille. Tuotoksena syntyi terveystietotesti, joka perustui peruskoulun terveystiedon oppimäärään ja osaamistarpeisiin. Kehittämistyön tavoitteena oli vahvistaa ammattiin opiskelevien terveyteen ja elintapoihin liittyvää tietopohjaa.
”Verkostoituminen oli iso plussa”
Terveyden edistämisen Master School -opinnot saavat Lindegreniltä kiitosta. Hänen mielestään koulutuksen sisällöt olivat selkeitä kokonaisuuksia, jotka palvelivat tarkoitustaan.
– Opetustavat olivat käytännönläheisiä, arkielämän esimerkkejä ja opiskeluryhmän kokemuksia käytettiin paljon hyödyksi. Olin ryhmässä ainoa oman alani edustaja ja pystyin tuomaan muille uutta näkökulmaa.
Lindegren kehuu erityisesti yhteishenkeä: toisia tuettiin ja autettiin aina tarvittaessa. Opiskelu oli kannustavaa ja erilaisia lähtökohtia kunnioittavaa.
Jokainen oli hakemassa itselleen parasta mahdollista osaamista.
– Pidän tätä selkeänä aikuisopiskelun etuna. Jokainen oli hakemassa itselleen parasta mahdollista osaamista. Verkostoituminen oli iso plussa, ja monien opiskelutoverien kanssa yhteydenpito on jatkunut opintojen jälkeen.
Opintorupeamaa koetteli koronapandemia, joka sysäsi kaiken verkkoon. Lindegren kertoo suhtautuneensa tilanteeseen oppimiskokemuksena. Hän kokee kehittyneensä muun muassa itseohjautuvuudessa, ajanhallinnassa ja ongelmanratkaisutaidoissa.
Master-koulutus toi rohkeutta ja vastuuta
Lindegren toimi välillä tartuntatautijäljittäjän tehtävissä ja palasi pohjakoulutuksen mukaisiin tehtäviin pandemian hellitettyä. Työ ei ole nimellisesti muuttunut Master School -opintojen jälkeen, mutta näkökanta on laajentunut entisestään.
– On ollut hurjan mielenkiintoista olla mukana tartuntatautityössä, kun osaa hahmottaa laajempia kansanterveydellisiä näkökulmia ja valtakunnallisen tason vaikutuksia. Toisaalta koulutuksessa saadun osaamisen kautta uuden toiminnan rakentaminen näyttäytyy ihan erilaisena kokonaisuutena, hän pohtii.
Olen kasvanut asiantuntijuudessa, yhteistyötaidoissa ja kriittisessä ajattelukyvyssä.
Master-koulutus toi mukanaan myös rohkeutta ja omanlaista vastuuta, ikään kuin uudenlaisen viitekehyksen työlle, kuten Lindegren itse luonnehtii.
– Koulutus lisäsi tiedonhaku ja -käsittelytaitojani sekä tietoperustaista päätöksentekoa. Lisäksi olen kerryttänyt oppeja muun muassa tutkimus- ja kehittämistyössä. Olen kasvanut asiantuntijuudessa, yhteistyötaidoissa ja kriittisessä ajattelukyvyssä.
Monipuolinen osaaminen on etu työelämässä
Johanna Lindegren näkee kouluttautumisen eräänlaisena opaskarttana kohti omannäköistä urakehitystä. Hän on oppinut paljon itsestään opintojensa myötä.
– Olen päässyt vaikuttamaan siihen, minkälaisten asioiden parissa haluan työskennellä ja miten rakentaa tulevaisuutta. Yhtäkkiä voi huomata kiinnostuvansa ihan uudenlaisesta tai kantavansa sellaisia vahvuuksia, joita ei olisi itsestään edes arvannut.
Tällä hetkellä Lindegren on kiinnostunut työskentelemään terveysalan digitaalisten ratkaisujen parissa, myös erilaiset kehittämis- ja projektitehtävät tuntuvat mielekkäiltä. Hän kannustaakin jatkuvaan oppimiseen.
– Haluan kasvaa ja kehittyä osaajana ja ihmisenä. Mikään ei sulje toisiaan pois, vaan uskon, että monipuolinen osaaminen on tärkeä etu nykypäivän työelämässä. Oppiminen ei lopu koskaan!
Artikkeli on julkaistu 28.2.2024 aiemmalla turkuamk.fi-sivustolla.
Tutustu koulutukseen
Lue seuraavaksi
-
Alumni
”Kun pääsin kiinni opintoihin, jäin koukkuun” – YAMK-koulutus lisäsi bioanalytiikan kehittämisosaamista
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto syventää kliinistä erityisosaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Riikka Sjöroos koki tärkeänä kehittää itseään ja laajentaa jo ennestään vankkaa ammattitaitoaan. ”Oli aika uudelle ennen eläkeikää. Nyt olen saanut tuoretta…
-
Opiskelija
Mahdollisuus oppia uutta: Niina Remes-Rautakumpu ja Teemu Uusi-Esko erikoistuivat mielenterveys- ja päihdetyöhön
Turun ammattikorkeakoulun erikoistumiskoulutus antaa laaja-alaisen näkökulman mielenterveys- ja päihdetyön eri osa-alueisiin. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu ja sairaanhoitaja Teemu Uusi-Esko hakivat koulutukseen ja saivat eväitä ammatilliseen kasvuun. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu…
-
Alumni
Master-opiskelijasta tohtorikoulutettavaksi – Paula Kalpiota motivoi loputon uteliaisuus
Paula Kalpion opinto- ja uravalintoja määrittävät uuden oppiminen ja halu kehittyä. Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen innosti häntä jatkamaan tohtoriopintojen pariin Skotlantiin, Turun ammattikorkeakoulun yhteistyöyliopistoon. Paula Kalpio…