Röntgenhoitaja (YAMK) Ella Snirvi-Harju päätti laatia opinnäytteen, joka toisi ratkaisuja oman työpaikkansa arkeen ja olisi laajalti ammattilaisten hyödynnettävissä. Hän kehitti perehdytysprosessin angioyksikön röntgenhoitajille osana ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojaan.
”Olin aina tiennyt, että haluan jatkaa opintojani. Kehittämisen ja johtamisen aiheet kiinnostivat”, analysoi Turun AMk:n alumni Elina Snirvi-Harju opintojensa jatkamista Master Schoolissa.
Julkaistu:
Muokattu:
Teksti: Aleksi Rajamäki
Kuva: Ella Snirvi-Harju
– Master School -opinnot avarsivat näkemystäni sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja johtamisesta. Kurssitehtävissä tarkasteltiin monesti omaa työyksikköä hyvin käytännöllisestä näkökulmasta.
Näin muistelee Turun ammattikorkeakoulun alumni Ella Snirvi-Harju, joka toimii osastonhoitajana Helsingin Meilahden sairaalan röntgenpäivystyksessä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa röntgenhoitajana Meilahden angiossa ja päivystävänä röntgenhoitajana Lahdessa.
Opinnot syvensivät näkemystä sote-alan organisaatiorakenteesta
Kun koronapandemia sulki maailman vuonna 2020, Snirvi-Harjulla oli aikaa pohtia omia tavoitteitaan. Hän päätti hakea Turun ammattikorkeakouluun sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelmaan.
– Olin aina tiennyt, että haluan jatkaa opintojani. Kehittämisen ja johtamisen aiheet kiinnostivat. Pääsin sisälle ja aloitin Master Schoolissa heti seuraavana keväänä.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnot toivat Snirvi-Harjulle tuoreita näkemyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon koko organisaatiorakenteesta. Hän piti erityisesti siitä, että opintojaksoilla tehtiin runsaasti tehtäviä, joita sovellettiin tuttuun työympäristöön.
– Siten pystyi käsittelemään oikeita ongelmia ja perustaa tutkittuun tietoon. Minulle oli myös tärkeää, että saatoin suorittaa opinnot kolmivuorotyön ohella. Se vaati paljon, mutta sujui lopulta mukavasti, Snirvi-Harju summaa.
Perehdytysmateriaali muutosjohtamisen tueksi
Myös opinnäytetyönsä Snirvi-Harju laati työnantajansa konkreettiseen tarpeeseen. Meilahteen oli rakenteilla uusi sairaala, ja muutostilanteessa kaivattiin perehdytyssuunnitelmaa röntgenhoitajille.
Työn aiheeksi muodostui ”Kohti Siltasairaalaa – röntgenhoitajien perehdytyssuunnitelma uuteen angioyksikköön” (theseus.fi). Siinä tuotettiin sähköisen perehdytyssuunnitelman ja -prosessin lisäksi materiaali esihenkilöille muutoksen tueksi.
Ella Snirvi-Harju pääsi mukaan Siltasairaalan käyttöönoton suunnitteluun röntgenhoitajantyönsä ohella. Työryhmissä kehitettiin muun muassa potilaiden hoitopolkuja.
– Se oli antoisaa aikaa. Sain pohtia kokonaisvaltaisesti prosessejamme ja sitä, miten niitä voisi muokata uuteen sairaalaan sopiviksi. Opinnäytetyöni valmistui keväällä 2022.
Onnistunut opinnäyte avasi uusia mahdollisuuksia
Käytännönläheinen kehittämistyö antoi sysäyksen työuralle. Vastavalmistunut Snirvi-Harju jatkoi uuden sairaalan käyttöönoton ja perehdytyksen suunnittelua, mutta aloitti pian apulaisosastonhoitajan sijaisuudessa Meilanden magneettiyksikössä ja siirtyi sitten angioyksikköön apulaisosastonhoitajaksi.
– Esittelin tuloksia omassa yksikössämme esihenkilölle ja hoitohenkilökunnalle. Perehdytysprosessi herätti kiinnostusta myös muissa yksiköissä, jotka olivat muuttamassa ja rakentamassa uusia tiloja.
Tällä hetkellä Snirvi-Harju työskentelee esihenkilönä röntgenpäivystyksessä ja kertoo elävänsä ammatillista unelmaansa.
– Vaikka matkaan on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiäkin, olen päässyt vihdoin tehtäviin, joista haaveilin jo urani alussa, hän iloitsee.
Kiinnostaako opiskelu Turun AMK:ssa?
Lue seuraavaksi
-
Opiskelija
Mahdollisuus oppia uutta: Niina Remes-Rautakumpu ja Teemu Uusi-Esko erikoistuivat mielenterveys- ja päihdetyöhön
Turun ammattikorkeakoulun erikoistumiskoulutus antaa laaja-alaisen näkökulman mielenterveys- ja päihdetyön eri osa-alueisiin. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu ja sairaanhoitaja Teemu Uusi-Esko hakivat koulutukseen ja saivat eväitä ammatilliseen kasvuun. Sosionomi Niina Remes-Rautakumpu…
-
Alumni
Master-opiskelijasta tohtorikoulutettavaksi – Paula Kalpiota motivoi loputon uteliaisuus
Paula Kalpion opinto- ja uravalintoja määrittävät uuden oppiminen ja halu kehittyä. Sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen innosti häntä jatkamaan tohtoriopintojen pariin Skotlantiin, Turun ammattikorkeakoulun yhteistyöyliopistoon. Paula Kalpio…
-
Alumni
”Nyt pystyn paremmin vaikuttamaan minulle tärkeisiin asioihin” – Anun matka kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijaksi Master Schoolissa
Anu Levä vaihtoi alaa ja opiskeli Turun AMK:ssa kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijaksi. Turun AMK:n Master schoolista (ylempi AMK) hän sai nostetta uralleen, entistä vahvempaa asiantuntijuutta ja verkostoja, joita hän ei…