PODI – Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
PODI – Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen -hankkeessa keskitytään ohjausprosessin ja -menetelmien digitalisointiin, digiosaamisen kehittämiseen sekä jatkuvan oppimisen edistämiseen varsinaissuomalaisissa koulutusorganisaatioissa.
Hankkeessa kehitetään opiskelijoiden sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön digiosaamista, ura- ja opinto-ohjauksen sisältöjä, prosesseja ja palveluja sekä paikallisten ohjaustoimijoiden yhteistyötä Varsinais-Suomessa.
Kehittämistyön tuloksena:
- Opiskelijoiden ja koulutusorganisaatioiden opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaaliset taidot ja valmiudet hyödyntää niitä sekä koulutuksessa että työelämässä ovat parantuneet.
- On kehitetty ja digitalisoitu koulutusorganisaatioiden ohjauspolkuja ja -prosesseja. Digitalisoidut ohjauspalvelut ja -prosessit mahdollistavat palvelujen entistä paremman saavutettavuuden ja digitaaliset ohjauksen välineet on otettu monipuolisemmin ja tehokkaammin osaksi oppijalähtöistä ohjausprosessia.
- Toimiviksi koetut ja arvioidut digitaaliset ohjauskokeilut jatkuvat ja ne otetaan laajempaan käyttöön hankkeen osatoteuttajaorganisaatioissa.
- Tietoa ja kokemuksia hyvistä käytännöistä jaetaan muiden organisaatioiden hyödynnettäväksi.
Kehittämistyön pitkän aikavälin vaikutukset:
- Opiskelijoiden kehittyneiden digitaitojen myötä heidän työmarkkina-asemansa on parantunut ja nämä taidot edistävät edelleen jatkuvan oppimisen ja urasuunnittelun valmiuksia.
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön verkkopedagogiset valmiudet ja digiohjaustaidot ovat siirtyneet osaksi ko. henkilöiden perustyötä ja kartutettua osaamista on jaettu työyhteisöissä.
- Hankeaikana kehitetyt ja digitalisoidut ohjauspalvelut ja -prosessit ovat aikaan saaneet pysyviä, uudenlaisia ja lisäarvoa tuottavia ratkaisuja olemassa oleviin alueen koulutusorganisaatioiden ohjauspalveluihin. Olemassa oleviin oppimis- ja ohjausympäristöjen digitalisaatiokehityksen mukana tuomat uudenlaiset toimintatavat on otettu aktiivisesti hyötykäyttöön koulutusorganisaatioissa.
- Alueen ohjaustoimijoiden yhteistyö on tiivistynyt Varsinais-Suomessa.
Seminaariaineistot
Digitaaliset itseopiskelupaketit monikulttuuriseen työpaikkaohjaukseen (pdf)
Oppijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn tukeminen (pdf)
Osaamismerkit digiosaamisen kehittämiseen (pdf)
Polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen (pdf)
Työpajat ja verkkokurssit (pdf)
Vertaisoppiminen ja digiluotsit (pdf)
Opiskelijan näkökulma digikompetenssin kartoittamiseen (ThingLink)
Oppilaitoksen näkökulma digikompetenssin kartoittamiseen (ThingLink)